Farid Tabarki in Dauphine

SIS Finance > Insights > Nieuwsbrief > Nieuwsbrief november 2017 > Farid Tabarki in Dauphine

Trendwatcher Farid Tabarki was onze gastspreker tijdens de najaarsborrel van SIS Finance in Dauphine. Zijn bijdrage was prikkelende food for thought.

 

Farid Tabarki is oprichter en directeur van Studio Zeitgeist en houdt zich bezig met het duiden van hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen. In zijn recente boek Het einde van het midden legt Farid uit dat het midden het moeilijk heeft in onze maatschappij. We zien dat op allerlei fronten. In de winkelstraten floreren Primark en Bijenkorf, maar legt V&D het loodje. Op de arbeidsmarkt is er volop aanbod voor hoog- en laagopgeleiden, maar komen MBO’ers maar moeilijk aan de bak. En als we kijken naar de overheid, dan zien we het belang van de rijksoverheid afnemen ten gunste van aan de ene kant Europa, aan de andere kant regio’s en gemeenten.

Deze ontwikkeling is al een tijdje gaande, en maakt deel uit van een bredere trend in onze ‘vloeibare samenleving’. Dankzij onder meer de ‘warmte’ van hedendaagse technologie smelt de piramide van de aloude structuren waar wij zo aan gewend zijn geraakt. Netwerken nemen de plaats in van hiërarchieën, en mensen en organisaties zullen zichzelf steeds opnieuw moeten uitvinden om relevant te blijven. Een leven lang leren en het verwerven van zelfkennis is geen luxe, maar noodzaak – op individueel niveau, maar ook voor bedrijven.

 

The transformation playground

Farid gaf een aantal voorbeelden van de transformaties op het ‘speelveld’ waar organisaties op in moeten spelen. Dat laatste moet je letterlijk nemen: een van de bewegingen die zich nu in de maatschappij voordoen, is die van proces naar spel. Je leercurve gaat steil omhoog als je je eens op laat sluiten in een escape room, of als je je falen viert tijdens een fuck-up night – een verschijnsel dat steeds populairder wordt. Game-modules worden een steeds handiger tool bij de werving en selectie van nieuw talent.

Een andere beweging is die van product naar betekenis: je verkoopt niet langer een plat, generiek product, maar een betekenisvolle oplossing voor issues die op dit moment spelen. Daar zien we ook in de financiële wereld voorbeelden van. Zo is er inmiddels een verzekeraar die ‘arbeidsgeschiktheidsverzekeringen’ aanbiedt. Het bedrijf belooft er voor de deelnemers alles aan te doen om te voorkomen dat ze arbeidsongeschikt worden. Het financieren van preventieve maatregelen om die belofte waar te maken, is een heel andere invulling van het begrip ‘product’ dan een traditionele verzekering. Of denk aan een bedrijf als Moven, een ‘bank’ (beter: app) die belooft mensen financieel gezonder te maken en te houden. Dankzij de slimme analyse van data kan deze app je op basis van je uitgaven- en leefpatroon tips geven over hoe je geld kunt overhouden.

Met deze en andere voorbeelden maakte Farid ook na afloop van zijn bijdrage de tongen los. Er werd nog lang nagepraat in Dauphine; alle reden om ons alvast te verheugen op de volgende voorjaarsborrel, in maart.