De afgelopen jaren zijn voor tal van bedrijven turbulent geweest. Veel sectoren zijn flink veranderd dankzij nieuwkomers op de markt, nieuwe technologische mogelijkheden en toenemende krapte op de arbeidsmarkt.
Wat organisaties dringend nodig hebben, is zicht krijgen op toekomstige ontwikkelingen om snel te kunnen anticiperen. Daarbij kunnen ze de ondersteuning van de financiële functie goed gebruiken. Helaas komt de huidige manier van werken van veel financiële afdelingen nog neer op het bij elkaar sprokkelen van de cijfers om achteraf te ‘voorspellen’ wat er gaat gebeuren. Maar beslissingen nemen op basis van wat is geweest, is niet goed genoeg meer. Wat organisaties nodig hebben, is een financiële functie die de implicaties ziet van huidige ontwikkelingen, en die kan vertalen naar de toekomst.
Verrassend en toegankelijk onderzoek
Hoe moet de financiële functie veranderen om de komende tien jaar relevant te zijn en te blijven? Die vraag stelden de auteurs van De financiële functie van de toekomst zichzelf. Om het antwoord te vinden, deden ze een groot onderzoek met behulp van vijftig visionaire financiële professionals uit de wetenschap en de praktijk. Door diepgaande gesprekken en een Delphi-onderzoek kwamen ze tot verrassende inzichten. Inzichten die grote gevolgen hebben voor HR-beleid, financiële opleidingen en de invloed van de financiële functie binnen de organisatie.
De auteurs presenteren deze unieke en waardevolle inzichten in een prettig leesbaar en compact managementboek, waar elke financiële professional mee aan de slag kan.
Relevant en to the point
Arend de Jong, tot voor kort SVP Corporate Finance & Treasury KLM, gaf het boek vijf sterren en schreef er in een recensie het volgende over: ‘Dit boek van De Waal c.s. gaat nadrukkelijk verder dan de bekende notie over de stadia van ontwikkeling van de financiële functie van scorekeeper tot value added business partner. Het schetst concreet een toekomstbeeld […]; nieuwe invalshoeken en hun invloed op de noodzakelijke kennis en competenties van de financiële functie daarbij zijn onder andere datamanagement/science, AI, ESG en de Generatie Z-dynamieken in organisaties. De financiële functie migreert naar een minder vastomlijnde netwerkorganisatie, bestaande uit pools van ondersteunende diensten, expertisecentra en businesspartners. Dit betekent veel voor de huidige financiële rollen in de meeste organisaties.
Naast de bouwstenen voor de toekomst gaat het boek ook in op de transformatieaanpak en prioriteiten daarbij. De next generation CFO wordt Chief Value Officer in de brede zin van het woord, voor alle stakeholders inclusief social value.
Het boek is erin geslaagd om toegepast wetenschappelijk onderzoek te koppelen aan visies van experts uit de praktijk. Zeer relevant en to the point wat mij betreft.’