De CFO-agenda: Robert van de Graaf

SIS Finance > Insights > Nieuwsbrief > Nieuwsbrief mei 2018 > De CFO-agenda: Robert van de Graaf

Robert van de Graaf is CFRO van CCV, een bedrijf dat betaal- en loyalty-oplossingen levert aan onder meer het MKB en retailbedrijven in verschillende Europese landen. CCV is een familiebedrijf met ruim 1.100 medewerkers; het hoofdkantoor van de groep is gevestigd in Arnhem.

 

‘CCV heeft als missie “Let’s make payment happen”; dat is wat wij voor onze klanten mogelijk maken. Wij ontzorgen bedrijven als het gaat om betalen, zowel online als offline; we faciliteren de betalingen in heel veel winkels, hotels, restaurants, parkeergarages en andere branches in meer dan tien Europese landen. Dat gaat onder meer via 525.000 terminals, die samen meer dan 700 miljoen transacties per jaar verwerken.

Als financiële instelling met twee verschillende vergunningen staan wij onder toezicht van DNB. Dat betekent dat de operationele kant van ons werk 100% in orde moet zijn; wij kunnen ons in het primaire proces geen fouten veroorloven. Dat is een deel van mijn werk: ervoor zorgen dat de bestaande processen vlekkeloos verlopen en volledig compliant zijn. Daarnaast moet ik anticiperen op de toekomst als het gaat om nieuwe verdienmodellen. Er komen heel veel nieuwe dingen op ons af en ik moet het bedrijf daarop voorbereiden. De balans tussen die twee zaken, dat vind ik heel boeiend aan mijn werk hier.’

 

Disrupt or be disrupted

‘Een van de innovaties waar ik me nu in verdiep, betreft betalen met apps. Dat is iets waar we veel van verwachten. Denk bijvoorbeeld aan Payconiq, een product waarmee je mobiel kunt betalen dat door de banken gezamenlijk is ontwikkeld en dat nu verder wordt uitgebouwd. Vergelijkbare producten als Alipay en andere wallets kloppen ook aan de deur. Welke methode zal het uiteindelijk gaan “winnen”? Dat moeten we goed in de gaten houden; samen met onze business development managers breng ik in kaart wat de kansen en wat de risico’s zijn. Het is een nieuwe wereld met nieuwe verdienmodellen, daar zitten we met onze neus natuurlijk bovenop. Disrupt or be disrupted!

Dankzij de organisatiestructuur van dit familiebedrijf heb ik in mijn huidige functie meer vrijheid om zelf de touwtjes in handen te houden dan bijvoorbeeld bij een grote organisatie als Achmea, waar ik eerder werkte als CFRO van Achmea Schade. Het is hier bij CCV klein maar fijn, er komen veel initiatieven van de werkvloer en de mentaliteit is hands-on. CCV heeft geen CEO; ik vorm als CFRO samen met de CCO en de CTO de directie. We nemen alle belangrijke beslissingen met ons drieën, en we zijn alle drie dus ook inhoudelijk nauw bij alle beslissingen betrokken.’

 

Nieuwe taken

‘Zoals in veel organisaties is ook bij ons rapportage niet meer de hoofdmoot van het werk van de financiële functie. Natuurlijk moeten de cijfers kloppen, maar de grootste bijdrage lever ik door na te denken over de vraag hoe we in onze markt onze boterham kunnen blijven verdienen. Slimme data-analyse zal daar de komende tijd steeds belangrijker bij worden. Welke klanten zijn het meest winstgevend? Welke klantprofielen leveren de meeste toegevoegde waarde? Dat zijn vragen waar we ons de komende tijd verder in gaan verdiepen.

Ook gaan we kijken of het voor ons interessant is om aanvullende diensten te verlenen aan onze klanten die dicht bij betalen liggen, om ondernemers nog breder te kunnen faciliteren. Wij hebben hiervoor de mogelijkheden in huis; mijn taak is het om de juiste risicoanalyses te maken en te beoordelen of het voor ons zinvol is om deze diensten aan ons portfolio toe te voegen. Want uiteindelijk moet elk initiatief onder aan de streep wel wat opleveren en passen binnen de risk appetite van de onderneming. Of om met Churchill te spreken: “However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results.” Dat is wel een beetje mijn motto.’