Voorspellen is moeilijk, zeker als het om de toekomst gaat. Dat geldt ook voor het optreden en verloop van crises en recessies. De ervaring leert echter dat het zo ongeveer ieder decennium wel een keer raak is. En alles wijst erop dat we het deze keer behoorlijk zwaar voor onze kiezen zullen krijgen. Net als vele anderen zult u naar manieren zoeken om de schade voor uw organisatie zoveel mogelijk te beperken – en als dat voor deze keer misschien te laat is, u dan beter te wapenen voor de volgende conjuncturele dip.
Er zijn veel knoppen waar u aan kunt draaien als het gaat om een mogelijke aanpassing van uw businessmodel. Een daarvan is de prijsstelling. Bedrijven met veel vaste kosten zijn namelijk relatief gevoelig voor een crisis en recessie. Als de omzet terugloopt, zit u immers nog steeds met uw vaste lasten. Dat wreekt zich nu bijvoorbeeld bij luchtvaartmaatschappijen en bij veel zelfstandige ondernemers. SIS Finance-partner Koen Perik vraagt zich in een recente bijdrage aan het kennisplatform cmweb.nl af of een aanscherping van de prijsstelling soelaas kan bieden voor bedrijven die in de huidige of de volgende crisis in acute problemen komen. De volledige tekst van het artikel vindt u hier.