Richard van Altena is sinds ruim anderhalf jaar CFRO van RNHB, een hypotheekverstrekker voor beleggers in vastgoed. Samen met de CEO mocht hij het bedrijf in korte tijd bijna vanaf scratch opbouwen. Hoe ging dat in zijn werk?
‘Samen met Ivo Knottnerus, de CEO, heb ik sinds februari 2017 de leiding over RNHB. Carval Investors, een Britse investeringsmaatschappij, bezit het merendeel van de aandelen. Zij hebben RNHB eind 2016 geacquireerd van de Rabobank, waar het onderdeel was van FGH Bank. Overigens hebben wij inmiddels ook een deel van de overige portefeuille van FGH weer aan ons bedrijf toegevoegd, net als een tweetal andere leningenportefeuilles in 2017. We zijn dus in een heel korte tijd explosief gegroeid, ook vanwege onze eigen, organische groei. We begonnen hier met ongeveer 30 mensen en nu zitten we, inclusief de flexibele schil, op zo’n 120 man, met meer dan 3 miljard euro in portefeuille – en een sterke groei van de productie sinds we begonnen zijn.
RNHB richt zich op het verstrekken van hypotheken aan particulieren en bedrijven die vastgoed willen kopen om het vervolgens weer te verhuren. Die markt is ook in het segment kleinere leningen sterk in opkomst de laatste jaren, dit zijn zogenaamde “buy-to-let”-leningen. Er is veel spaargeld in Nederland, dat levert op een spaarrekening nog maar weinig op. Vastgoed is dan een aantrekkelijke belegging, zeker als je kijkt naar de huidige woningmarkt. Bovendien moeten steeds meer mensen zelf zorgen voor (een deel van) hun pensioen, er wordt steeds minder collectief geregeld; mensen gaan dus zelf op zoek naar manieren om hun geld te investeren. Wij bieden ook financieringsoplossingen voor klanten die zich op dit deel van de beleggingsmarkt begeven.’
Tijd is de grootste uitdaging…
‘Het opbouwen van deze organisatie is natuurlijk heel spannend en leuk om te doen. Toen ik hier kwam, was er nog niets op de gebieden waar ik verantwoordelijk voor ben: finance, tax, legal, risk, compliance. Trouwens ook niet voor bijvoorbeeld HR of IT. Daar moesten dus allemaal mensen voor worden aangetrokken. We konden alles precies zo inrichten als we zelf wilden, vanaf scratch – dat maak je niet vaak mee. We hebben ervoor gekozen om eerst vooral te werken met flexibele inzet. In het begin weet je nog niet precies hoe dingen gaan lopen, er kan nog van alles veranderen, dan is het niet slim om meteen al mensen in vaste dienst aan te nemen. Inmiddels is de verhouding vast/flexibel bij ons ongeveer 50/50; dit zal zich in de komende maanden nog verder ontwikkelen met de werving van nog meer vaste collega’s.
Je moet bij het inrichten van de organisatie ook heel goed nadenken over wat je zelf wilt doen, en welke processen en activiteiten van het bedrijf je wilt outsourcen. Ook op dit punt hadden we geen last van een legacy en konden we het naar ons eigen inzicht invullen. Je weet natuurlijk wel dat het ideale plaatje niet bestaat en dat je het onderweg altijd moet bijstellen, al naar gelang je ervaringen, maar het is toch fijn om zoveel vrijheid te hebben. Onze grootste uitdaging was de tijd. Want we konden niet alles van tevoren uittekenen op een whiteboard, de business moest wel meteen operationeel zijn. Dat vereiste dus veel wendbaarheid, we moesten snel keuzes kunnen maken en die ook snel kunnen implementeren.
Alles bij elkaar is het wel anders om bij RNHB CFRO te zijn dan bij bedrijven waar ik eerder heb gewerkt, zoals CBRE Global Investors en ING Real Estate. We zijn nog steeds een kleine organisatie, met relatief weinig stakeholders en een heel divers samengesteld team. Het is allemaal nog niet zo vastomlijnd, we kunnen snel schakelen en daardoor ook goed nadenken over hoe we ons willen positioneren in de markt als financiële dienstverlener.’
Hardware en software
‘Technologie zal de komende tijd bij ons een steeds grotere rol gaan spelen, in nauwe samenhang met het menselijk talent om met al die data iets te doen. Informatie komt in steeds grotere hoeveelheden steeds sneller beschikbaar. Als het bijvoorbeeld gaat om securisaties – de manier waarop RNHB zich financiert – zijn partijen gewend om à la minute in detail geïnformeerd te worden. Die informatie moeten wij dus altijd meteen beschikbaar hebben. Daarvoor moet de hardware natuurlijk in orde zijn, maar vooral ook de “software”: de mensen die slim en enthousiast uit alle verzamelde gegevens relevante conclusies kunnen trekken. Dat talent, en de flexibiliteit om bijvoorbeeld de constant veranderende regelgeving bij te houden, zijn voor ons de belangrijkste succesfactoren.’
Werken met SIS Finance
‘We hebben de afgelopen tijd veel gehad aan Jacco van SIS Finance, die ik nog kende van CBRE Global Investors. Ze hebben bij SIS Finance een ijzersterk netwerk, de partners hebben zelf veel kennis en ze handelen snel. Daardoor is de kwaliteit van de dienstverlening hoog. Het is ook fijn dat ze ons van onafhankelijke mensen voorzien, die niet met handen en voeten aan SIS Finance gebonden zijn. Ik ben nog steeds circa een kwart van mijn tijd bezig met geplande en onverwachte recruitment-uitdagingen; dan is het heel fijn om zo’n betrouwbare partner te hebben.’