De CFO-agenda: David Peters

SIS Finance > Insights > Nieuwsbrief > Nieuwsbrief november 2020 > De CFO-agenda: David Peters

David Peters is sinds oktober 2019 CFO van Coyote Logistics in Europa, een freight broker met hoofdkantoor in Amsterdam. Het bedrijf is opgericht in 2006 en werd in 2015 overgenomen door UPS. Hoe bevalt het om te werken in een dergelijke dynamische en internationale omgeving?

‘Coyote is in 2006 gestart als digitaal platform, zonder eigen vervoermiddelen, maar wel met van meet af aan de bedoeling meer te zijn dan een marktplaats. We regelen dus voor onze klanten alles end-to-end. Dat zijn vaak grote organisaties, terwijl transportbedrijven gemiddeld maar een kleine vloot hebben; dat geeft een bijzondere dynamiek aan de operatie.

In 2015 is Coyote Logistics overgenomen door UPS. In 2017 startte de Europese expansie met de overname van het Britse bedrijf Freightex. We werken als financiële kolom nu op drie locaties. In Dover zat van oudsher de afdeling financial operations en accounting van Freightex, die nu in feite als shared service center fungeert. We hebben iemand in Wroclaw die goed op de hoogte is van de specifieke wet- en regelgeving in Polen. Zelf zit ik in Amsterdam samen met de Group Financial Controller en de FP&A Manager. In totaal werken er zo’n 250 mensen op de verschillende locaties.’

Rol bij Coyote

‘Toen ik hier vorig jaar begon was mijn opdracht om de effecten van de overname op te vangen en het formele deel van finance te optimaliseren. Bovendien hebben er in korte tijd twee migraties plaatsgevonden naar nieuwe systemen, wat veel voeten in de aarde had. Vandaar dat ik zo’n 80% van mijn tijd besteed aan de ‘klassieke’ taken van een financiële afdeling: rapportage, compliance, transfer pricing, enzovoort. De andere 20% besteed ik aan het beter leren kennen van de business, waarbij ik veel heb aan mijn bedrijfskundige achtergrond en mijn belangstelling voor duurzame bedrijfsprocessen.’

De CFO als schatbewaarder

‘Ik beschouw de CFO als een schatbewaarder. Je bewaakt de levensvatbaarheid van de organisatie op de lange termijn. Natuurlijk moet je de drivers van de business goed kennen en is interactie met sales, operations en andere afdelingen heel belangrijk; je moet iemand zijn die dingen mogelijk maakt in plaats van tegenhoudt. Maar af en toe moet je toch op de rem trappen als dat nodig is.

Een voordeel van het werken onder de vleugels van een grote organisatie als UPS, is dat enerzijds de eisen aan de kwaliteit van ons werk als financials heel hoog zijn, maar dat er anderzijds ook de expertise in huis is om te helpen dat werk goed te kunnen doen. Dat geeft een soort bestendigheid, en helpt om de focus op de lange termijn vol te kunnen houden.’

Nieuwe rol voor finance

‘Belangrijk voor de toekomst is de verder voortschrijdende digitalisering, en de nieuwe eisen die dat stelt aan financials. De focus komt meer te liggen op analyse dan alleen op registratie. Je ziet nu al aan jongeren dat ze beter thuis zijn in business intelligence, ze hebben de IT-afdeling in mindere mate nodig om iets op te lossen. Ze zijn analytischer en hebben geen moeite met een steeds snellere cyclus. Dat is heel waardevol – niet om als finance op de stoel van de business te gaan zitten, maar om zelf productiever te worden, meer vooruit te kijken, een nieuwe rol aan te nemen.’

Samenwerking SIS Finance

‘Ik ken Jacco al heel wat jaren, ik heb een heel plezierig contact met hem. Het is prettig dat ze bij SIS Finance niet alleen bezig zijn met de interimmer of de klus van het moment, maar dat ze de tijd nemen om zich te verdiepen in wat je aan het doen bent en met je mee te denken. Dat geeft het vertrouwen dat ze altijd met een goede oplossing komen als je een keer een issue hebt.’